محمدمهدي محمديانمحمدمهدي محمديان، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 17 روز سن داره

محمدمهدي، يه گل پسر، يه تاج سر

دردسر سوختگی‌های پوشکی

1394/4/19 19:29
185 بازدید
اشتراک گذاری

در انتخاب نوع پوشک و سوختگی‌های ناشی از آن دقت کنید.

وقتی کودکتان مدام نق می‌زند و ناآرام است و شما به هر روشی برای آرام کردنش متوسل می‌شوید و جواب نمی‌گیرید تا اینکه با وجود خشک بودن پوشک، مجبور می‌شوید او را دوباره به اصطلاح عوض ‌کنید، تازه می‌فهمید که خرید یک پوشک خوب یعنی چه. حالا گرمای هوا در این روزها را هم که منجر به سوختگی بیشتر کودک می‌شود، به علت مسئله اضافه کنید تا متوجه عمق فاجعه شوید.

حرف زدن درباره انتخاب نوع پوشک بچه و روش درست پوشک کردن او شاید در نگاه اول، خیلی‌ مسخره به‌ نظر برسد، ولی اگر جدای از بچه‌دار بودن، حتی برای یک‌ بار هم که شده، تجربه پوشک کردن یک بچه را داشته باشید، خواهید فهمید که این موضوع به‌ اندازه هر مسئله دیگری که به اصول بچه‌داری برمی‌گردد، اهمیت دارد.

﷯ پوشک هم استاندارد دارد
بررسی و انتخاب یک پوشک با کیفیت که قیمت مناسبی هم داشته باشد، یکی از آن کارهایی است که باید قبل از تولد بچه به‌ فکر آن بود؛ چراکه یک نوزاد در طول شبانه‌روز دست‌کم ١٠ بار به عوض کردن نیاز دارد و این یعنی خرید ٣٠٠ عدد پوشک در ماه. برخی تصور می‌کنند، استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای بهتر از پوشک‌های یک‌ بار مصرف است، درحالی که این‌طور 
نیست.
پوشک‌های پارچه‌ای به اندازه پوشک‌های مدرن امروز نمی‌تواند رطوبت را جذب کند و پوشک خیس و کثیف هم خیلی زود پای کودک را آزرده کرده و می‌سوزاند. بهتر است؛ پوشکی بلند و با رویه کتان، برای نوزادتان انتخاب کنید تا هم ادرار از پوشکش به بیرون درز نکند و هم به خاطر جنسش امکان تبادل هوا با بیرون را داشته باشد. همچنین پوشک‌هایی را که پنبه‌هایشان گلوله گلوله و جدا از هم به نظر می‌رسند، عطر دارند و چسب‌هایشان هم به سختی باز می‌شوند، انتخاب 
نکنید.

﷯ چرا پای بچه‌ها می‌سوزد؟
بیشتر نوزادان تا ٢ سالگی به دلیل تماس پوست حساسشان با ادرار و مدفوع دچار سوختگی می‌شوند. این سوختگی معمولا با التهاب، سوزش و قرمزی پوست همراه است و بی قراری و بی‌تابی نوزاد را به همراه دارد که در صورت درمان نشدن، در دراز مدت ممکن است، موجب ابتلای کودک به بیماری‌های عفونی و قارچی پوست هم شود. این مسئله معمولا با گرم شدن هوا بیشتر هم تشدید شده و اگر نوزاد یا کودک به مدل خاصی از پوشک، به‌دلیل نوع مواد جاذب و پارچه به‌ کار رفته در آن، حساسیت هم داشته باشد، سوختگی چند برابر می‌شود. به یاد داشته باشید که اسهال کودک، داشتن یک بیماری عفونی یا مصرف آنتی بیوتیک توسط مادر یا کودک هم می‌تواند زمینه سوختگی را در او فراهم کند.
﷯ زود به زود عوضش کنید 
اولین و بهترین روش برای پیشگیری و درمان سوختگی ناشی از پوشک، زود به زود عوض کردن بچه است، یعنی باید مراقب بود که به محض آنکه بچه خودش را خیس کرد، او را عوض کنیم. این موضوع در مواقعی که به اصطلاح شکم بچه کار می‌کند از ضرورت بیشتری برخوردار است؛ چراکه هم شدت آلودگی بیشتر است وهم برخلاف ادرار جذب پوشک نمی‌شود. متخصصان پوست و نوزادان معمولا به والدین توصیه می‌کنند که بعد از هر بار عوض کردن بچه، او را برای مدتی باز بگذارند تا هم پوست ناحیه پوشک کمی هوا بخورد و از میزان حساسیت آن کاسته شود و هم پوست آسیب دیده در مجاورت هوا التیام یابد.

﷯ از لایه محافظ استفاده کنید
بعد از هر بار عوض کردن، پای بچه را با پارچه تمیز و لطیف به خوبی پاک کنید تا هیچ آلودگی روی پوستش نماند. بسته به شرایط بچه، می‌توان هر روز یا حداکثر هر دو روز یک بار او را با آب ولرم و گاهی با صابون بچه شست. حتما از خشک بودن پای بچه قبل از پوشک کردنش مطمئن شوید تا جایی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در پوشک ایجاد نشود. استفاده از روغن یا کرم بچه، بهترین روش برای نرم کردن قسمت‌هایی از پوست کودک است که با پوشک تماس دارد. این مواد، حاوی لانولین هستند که با پوست کودک بسیار سازگار هستند و برای پیشگیری از سوزش ناشی از ادرار هم مفید هستند. وازلین نیز مانند کرم، گزینه محافظتی خوبی برای پیشگیری از سوختگی ناشی از ادرار است؛ چراکه مانند سدی محافظ بین پوست و میکروب‌های مهاجم عمل می‌کند.

﷯چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
برای درمان سوختگی پای بچه نیازی نیست که بلافاصله به پزشک مراجعه کرد؛ چراکه در بیشتر مواقع همان راهکارهای معمول، یعنی عوض کردن مارک پوشک و خشک نگه داشتن آن، مراقبت بیشتر و استفاده از کرم‌ها و پمادهای رایج جواب می‌دهد و ظرف مدت ٢ یا ٣ روز مشکل برطرف می‌شود، ولی اگر بعد از این مدت سوختگی درمان نشد یا شرایط بدتر شد، حتما به درمان دارویی نیاز است و باید به یک متخصص مراجعه کرد.

﷯ نکاتی که باید به یاد داشت
نکته آخر اینکه گاهی روش نادرست پوشک کردن ما باعث سوختگی و التهاب پای بچه به‌ویژه در ناحیه ران‌ها و کمر و شکم می‌شود، پس یک بار برای همیشه نزد یک فرد باتجربه آموزش این کار را ببینید. همچنین به یاد داشته باشید؛ وقتی که پوشک یک نوزاد پسر را تعویض می‌کنید، تماس پوست لخت او با هوای سرد ممکن است باعث ادرار کردن او شود و شما را به دردسر بیندازد. موقع تمیز کردن نوزاد دختر هم دقت داشته باشید؛ دستمالی را که برای این منظور استفاده می‌کنید از جلو به عقب بکشید تا آلودگی‌ها از دهانه مقعد به نقاط دیگر نیایند و زمینه مبتلا شدنش به عفونت را فراهم نکنند.
امیرمقدم / شهرآرا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)