محمدمهدي محمديانمحمدمهدي محمديان، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

محمدمهدي، يه گل پسر، يه تاج سر

جانشین لحظه‌های دوری از مادر

1394/6/23 19:17
267 بازدید
اشتراک گذاری

 پیدا کردن یک مهدکودک و مربی خوب دغدغه بسیاری از مادران است. والدین به‌طورمعمول از اطرافیان که تجربه‌ای در این امر دارند پرس‌وجو می‌کنند تا بهترین مهد و بهترین مربی را برای تربیت کودکشان انتخاب کنند.

به‌طور حتم شما هم متوجه شده‌اید که طی چند سال اخیر مهدکودک‌ها رشد زیادی داشته‌اند و این امر به دلیل حساسیت والدین به تربیت فرزندانشان است. اینکه مشخصات و معیار یک مربی مهدکودک خوب چیست و چگونه می‌توان چنین فردی را برای تربیت کودک انتخاب کرد ازجمله پرسش‌هایی است که بیشتر والدین از خوددارند. در ادامه قصد داریم به چند مورد مهم اشاره‌کنیم.
﷯ 
احساس تعهد ایمانی و اخلاقی در کار
کودکان مانند یک لوح سفید هستند که هر آنچه در سنین کودکی در آن‌ها نقش ببندد در بزرگ‌سالی همان را بازتاب خواهند داد. به همین خاطر یک مربی باید ازنظر اخلاقی و ایمانی احساس تعهد زیادی به کودکانی که تحت تعلیم او هستند داشته باشد. پایه آموزش‌های دینی و قرآنی در همین سنین است و اگر آموزش درست در این سن به کودک داده شود لازم نیست در آینده برای نمازخواندن، قرآن خواندن یا سایر واجبات دینی هزینه شود. 
﷯ 
مربی تحصیل‌کرده
یکی از معیارهای مربی مهدکودک داشتن تحصیلات مرتبط با حوزه کودک است. احتمالا نام رشته دانشگاهی علوم تربیتی به گوشتان خورده است. این رشته گرایشی تحت عنوان «دبستان و پیش‌دبستان» دارد که فارغ‌التحصیلان این رشته کارشناسانی می‌شوند که باید توانایی‌ها و آموخته‌های خودشان را در مهدهای کودک اجرا کنند، اما متاسفانه در کمتر مهدی دیده می‌شود که این کارشناسان مرتبط حضورداشته باشند. به همین خاطر گاه شاهد نارضایتی والدین از مربیان فرزندانشان هستیم. توجه به این موضوع می‌تواند نقش مهمی در تربیت کودک داشته باشد.
﷯ 
جانشین مادر
در مهدکودک، مربیان وظیفه بسیار مهم دیگری که به عهده‌دارند نقش جانشین مادر برای کودک است. هنگامی‌که کودکی از والدینش جدا می‌شود دچار اضطراب و نگرانی است، مربی باید بتواند اضطراب کودک را تخفیف و به او امنیت بدهد و او را کنترل کند. بنابراین لازم است درباره شخصیت و نحوه رفتار مربیان و اینکه تا چه حدی قادر هستند نقش جایگزین مادر را ایفا کنند، تحقیق و بررسی کنید. حتی در این زمینه لازم است از روان‌شناسی کودک نکاتی را بدانید تا با بهره‌گیری از آن بتوانید با کودک در چنین مواقعی ارتباط برقرار کنید.
﷯ 
دید تبعیض‌آمیز ممنوع
عشق به کار و کودکان ازجمله خصوصیات چنین افرادی است. آن‌ها به کودک و خانواده احترام می‌گذارند، جدای از اینکه کودک چه توانایی‌هایی دارد یا خانواده‌اش در چه مقام و منصبی هستند. به‌عبارت‌دیگر به مربی مهدکودک بودن عشق دارد و آن را کتمان نمی‌کند.
﷯ 
صبر و حوصله در رفتار
ازجمله خصوصیات لازمه یک مربی صبر و حوصله او در برخورد با کودکان است. کودکانی که به مهد می‌آیند هرکدام خصوصیات اخلاقی و رفتاری دارند؛ برخی لوس، وابسته به والدین، پرخاشگر، عصبی، حساس، انحصارطلب و...هستند. این صبر و حوصله مربی است که باید این کودکان را به راه بیاورد درحالی‌که واکنش منفی نسبت به کودکان نداشته باشد.
﷯ 
همراه با علم روز
فردی که قرار است به‌عنوان مربی به کودکان آموزش دهد باید همواره اطلاعات تربیتی‌اش در خصوص کودکان و شیوه‌های آموزشی به ‌آن‌ها جدید باشد. به‌عبارت‌دیگر با روند به‌روز و رایج آموزش‌وپرورش آشناست. مربی باید علاقه‌مند به دانستن هر چیز جدیدی راجع‌به کودکان باشد و برای اجرایی شدن این امر نیاز به آموزش دیدن دارد. به همین خاطر او باید علاقه‌مند شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی درباره‌ کودک باشد و به دنبال یادگیری و یاددادن به کودکان باشد. یک مربی با اطلاعات و آموزش‌هایی که می‌بیند برای تمام سنین کودکان حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند آن‌ها را با هر درجه‌ای آموزش دهد و تک‌بعدی نیست.
﷯ 
پرورش‌دهنده خلاقیت
روان‌شناسان کودک معتقدند پایه آموزش کودک بین سن ٣ تا ۶ سال است و برای پرورش استعدادهای نهفته کودک باید در این سن بیشترین تلاش را کرد. ازآنجایی‌که در این سن مربی مهد بعد از والدین بیشترین ارتباط را با کودک دارد باید فرد خلاق و بااستعدادی باشد. به این معنا که مربی خوب مهدکودک، نوآور و خلاق است و به نوآوری‌های کودکان در این سنین به چشم کارهای بیهوده نگاه نمی‌کند.
﷯ 
فعالیت‌های هدفمند
مربی باید بداند در طول یک سال قرار است چه آموز‌ش‌هایی را به کودکان تحت تعلیمش بدهد. او برای یادگیری طرح دارد همچنین یک برنامه‌ روزانه مدون در اختیار دارد و می‌تواند به‌خوبی برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت برای یادگیری و آموزش کند. از یک مربی در کلاس درس انتظاری می‌رود یک سازمان‌دهنده‌ و مدیر خوب باشد، به یادگیری فعال معتقد است و علاقه‌مندی‌های کودکان را در برنامه درسی در نظر می‌گیرد. کلاسی که او اداره می‌کند، کودک محور است تا مربی محور.
﷯ 
ارتباط خوب با محیط کار و والدین
مربی پویا باید ارتباط خوبی با همکاران و با والدین کودکان داشته باشد. مربی قدرت برقراری ارتباط دوسویه را بین خود و خانواده‌ها ایجاد کند تا درصورتی‌که کودک مشکلی دارد بتواند با آن‌ها در میان بگذارد.

سوگل موسوی- روزنامه شهرآرا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)